متن دلخواه شما
خواص گلاب مضرات طبع طریقه مصرف عرق روغن بخور بارداری دمنوش چای خواص گلاب
جمعه 12 آذر 1395 ساعت 10:49 | بازدید : 316 | نوشته ‌شده به دست asresalamati | ( نظرات )

لاب از تقطیر گل محمدی به دست می آید و از نظر عطر در میان گل ها ممتاز است و خواص درمانی فراوانی دارد ؛ در طب سنتی گلاب به عنوان گرمی شناخته می شود که خون را قلیایی می کند.

در گذشته گلاب در طب سنتی مصارف درمانی بسیاری داشته است ، بعنوان مثال درد دندان را با چکاندن چند قطره گلاب روی دندان تسکین می بخشیدند.

گلاب برای انواع پوست ها به خصوص پوست های خشک و حساس مناسب است ، یکی از موارد استفاده گلاب جهت پاک کردن پوست میباشد و میتوان به جای محصولات شیمیایی پاک کننده از آن استفاده کرد.

استفاده دیگر گلاب جهت طراوت و تازگی پوست میباشد ، پس از هر بار استحمام که منافذ پوست باز هستند گلاب را به پوست صورت بمالید چون گلاب به سرعت جذب پوست میشود و بدلیل افزایش جریان خون باعث شادابی ان میگردد.
همچنین بخوانید :
طرز تهیه گلاب و تخم شربتی

گلاب دارای خاصیت ضد عفونی کننده است و برای طراوت و شادابی پوست سر و موها مفید میباشد ، همچنین سر درد را میتوان با ریختن چند قطره گلاب در کف سر و ماساژ ان برطرف کرد.

گلاب برای رفع جوش های بدن بسیار موثر است ، مقداری گلاب را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید سپس این خمیر را 1 ساعت یا تمام طول شب روی جوش های خود قرار دهید.

مصرف گلاب برای زنانی که دچار کاهش میل جنسی هستند مناسب است.

گلاب بدلیل خاصیت ضد عفونی کننده و ضد میکروبی اش برای شست وشوی چشم ها مناسب است ؛ برای رفع خستگی و درد چشم میتوانید مقداری گلاب به پشت پلک ها بمالید.

گلاب برای رفع مشکلات گوارشی مانند نفخ ، دل پیچه ، تهوع و اسهال مفید میباشد و بهمین دلیل اغلب برای رفع این مشکلات نبات و گلاب حل شده در آب داغ را پیشنهاد میدهند.

گلاب در رفع دردهای روماتیسمی موثر است.
همچنین بخوانید :
طرز تهیه دمنوش گلاب و دارچین

از بخور گلاب میتوان برای درمان گلو درد و بیماری های تنفسی استفاده نمود.

گلاب موجب تقویت و شادابی قلب و معده میشود و اضطراب و نگرانی را از دل رفع میکند.

براى معالجه گرمازدگی بهترین راه خوردن گلاب همراه با مقداری یخ است ، در گرمازدگی شدید این روش تولید تهوع نموده و صفرا را خارج میکند و شخص بهبود میابد.

گلاب بهترین نوشیدنی برای کسانی است که دچار خونریزی و مشکلات سینه و گلو هستند ؛ گلاب ناراحتی سینه را از بین میبرد و از بیهوشی جلوگیری میکند.

نوشیدن گلاب سرد ، گرمی درون را از بین مى برد و بدن را تقویت میکند.

بوییدن گلاب براى تقویت قلب و جلوگیری از بیهوشى و تقویت حواس مفید است.

نوشیدن و بوییدن گلاب سردرد را برطرف میکند ، بخصوص سردردى که در اثر هواى آلوده یا آلودگی صوتی باشد.

 

فضیلت گلاب و گل سرخ از نظر پیامبر و امامان معصوم :

از حضرت رسول (ص) نقل شده : " ریختن گلاب بر صورت، آب صورت را زیاد می کند و پریشانى را برطرف مى سازد."

در حدیث دیگر فرموده که : " هر که گلاب بر صورت بمالد، در آن روز بدحالى و پریشانى به او نرسد، و چون گلاب را بر صورت و دست ها بمالد، حمد خدا بکند، و صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستد."

از حضرت صادق (ع) نقل شده : " هر که در روز اول ماه مبارک رمضان یک کف گلاب بر رو بریزد، در آن روز از خوارى و پریشانى ایمن گردد و هر که در آن روز بر سرش یک کف گلاب بریزد، در آن سال از مرض سرسام و ذات الجنب ایمن گردد. "

به سند معتبر از حضرت امیر المؤمنین (ع) منقول است که : " حضرت رسول (ص) هر دو کف را از گل سرخ پر کرده و به من عطا فرمودند، چون نزدیک به مشام خود بردند، فرمودند که این بهترین گل هاى بهشت است، بعد از گل مورد. "


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
جمعه 12 آذر 1395 ساعت 10:48 | بازدید : 206 | نوشته ‌شده به دست asresalamati | ( نظرات )

گلاب اصل، شفاف ، روشن ، فاقد رسوب است و بوی آن بوی مطبوع گل محمدی و فاقد بوی ترشیدگی است. طعم گلاب نیز سنگین و کمی مایل به تلخی است که از جمله مهمترین نشانه های اصل بودن گلاب به شمار می رود.

آرام بخشی طبیعی و مؤثر

در طب سنتی گلاب طبیعت گرمی دارد و برای رفع استرس بسیار مفید و آرام بخش خوبی است و تقویت کننده اعصاب است.

نوشیدن و بوییدن آن برای التیام سردردهای ناشی از استنشاق هوای آلوده و رفع گیجی و منگی حاصل از آن مفید است.

گلاب ضدافسردگی اس، عزت نفس، اعتماد، امید و قدرت ذهنی را تقویت و به طور موثری با افسردگی و اضطراب مبارزه می کند و ناراحتی های عصبی و بی خوابی را کاهش می دهد
گلاب رفع بیماری های پوستی

یکی از مهم ترین کاربردهای گلاب، جهت مواظبت از پوست است. گلاب برای انواع پوست ها به خصوص پوست های خشک و حساس مناسب است. یکی از موارد استفاده ی گلاب جهت پاک کردن پوست می باشد و می توان به جای محصولات شیمیایی پاک کننده، از آن استفاده کرد.
همچنین بخوانید :
خواص و طریقه مصرف و مضرات روغن شترمرغ

استفاده ی دیگر آن جهت طراوت و تازگی پوست است؛ بدین گونه که پس از هر بار استحمام که منافذ پوست بازتر هستند، گلاب را به پوست صورت بمالید. در این حالت اسانس موجود درگلاب به سرعت جذب پوست می شود که با توجه به اثرات آن در افزایش جریان خون، باعث شادابی پوست می گردد. البته استفاده ی مداوم از این روش می تواند این اثرات مطلوب را ایجاد کند.

در رفع لکه های پوست موثر است. با خارج و خنثی کردن سموم، خون را تصفیه می کند و در نتیجه از ناراحتی پوستی در امان هستید.

گلاب به دلیل داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز برای پوست سر و مو مفید است. این ماده حتی در رفع جوش های بدن نیز تاثیر دارد. برای این کار باید مقداری گلاب را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست آید. سپس این خمیر را مدت یک ساعت یا تمام شب (هنگام خواب) روی جوش های خود قرار دهید.

درمان بیماری های گوارشی

ضدعفونی کننده، برطرف کننده بیماری های گوارشی، مقوی معده و قلب و تسکین دهنده دردهای روماتیسمی است و ضدتهوع خوبی است.

مصرف گلاب برای دل پیچه ها مفید است به خصوص زمانی که نفخ به عضلات دستگاه گوارش فشار وارد می کند. گلاب بیشتر، به عنوان یک ماده ضدنفخ و بادشکن مطرح است یعنی باعث کاهش گازهای دستگاه گوارش می شود. این گازها ذرات ریزی هستند که یا جذب بدن می شوند یا به صورت باد گلو خارج می شوند. علاوه بر این خاصیت، گلاب می تواند تا حدودی از اسهال جلوگیری کند.
همچنین بخوانید :
خواص شگفت انگیز سرکه سیب +طریقه مصرف سرکه سیب

گلاب همچنین برای بیماری های گوارشی مانند نفخ، دل به هم خوردگی و اسهال مزمن مفید است و در رفع دردهای روماتیسمی نیز تاثیر دارد. .

این ماده قلب و معده را تقویت می کند و اضطراب را از دل دور می کند.

سایر خواص درمانی گلاب

از بُخور گلاب می توان برای درمان گلودرد و بیماری های تنفسی استفاده نمودبرای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خورانیدن گلاب همراه با مقداری یخ است. گلاب بهترین نوشیدنی برای کسانی است که دچار خونریزی سینه و گلو هستند. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین می برد و بدن را تقویت می کند و بوییدن آن برای تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی مفید است.

خوردن گلاب برای رفع بوی بد دهان مفید است و همچنین تحریک کننده هورمون ها بوده تا حدودی تنظیم کننده قاعدگی است. خوردن گلاب به بیماران قلبی توصیه می شود و نوشیدن روزانه یک لیوان دوغ مخلوط با گلبرگ های گل محمدی برای تنظیم کار جهاز هاضمه خصوصا در روزهای گرمی که به سر می بریم پیشنهاد می شود.

گلاب ضدعفونی کننده است؛ برای درمان زخم ها و جلوگیری از چرکی و عفونی شدن آن، مورد استفاده قرار می گیرد.

گلاب ضد ویروس؛ گلاب مانع از ورود ویروس های متفاوت به بدن می شود.

گلاب، ماهیچه ها و روده ها و رگ های خونی را منقبض می کند تا مانع افتادن دندان، ریزش مو، چروک شدن پوست و از بین رفتن استحکام روده ها، ماهیچه های ناحیه شکم و اندام ها شود. علاوه بر آن با انقباض رگ های خونی مانع از خون ریزی بر اثر زخم و خراش می شود.

گلاب با باکتری مبارزه می کند؛ در درمان اسهال، وبا، حصبه، مسمومیت غذایی و بیماری های دیگری که بر اثر باکتری به وجود می آید، موثر است. گلاب در درمان عفونت های باکتریایی داخلی مانند روده، معده، مجرای ادراری، عفونت های خارجی روی پوست، گوش و چشم نیز موثر است.

گلاب به دلیل داشتن خاصیت ضدعفونی کننده و ضدمیکروبی برای شستشوی چشم مناسب است؛ البته گلابی که به این منظور استفاده می شود باید عاری از آلودگی ها و به اصطلاح کاملا استریل باشد. برای رفع خستگی و درد چشم نیز می توانید مقداری گلاب به پشت پلک های خود بمالید.

در گذشته گلاب در طب سنتی مصارف درمانی بسیاری داشته است. به عنوان مثال دندان درد را با چکاندن چند قطره گلاب روی دندان پوسیده تسکین می بخشیدند.

گلاب به شدت مستعد رشد قارچ است حتی اگر در یخچال نگهداری شود و ممکن است در ظرف آن مقداری میکروب و قارچ رشد کند. از طرف دیگر نگهداری گلاب بیش از یک سال باعث تبخیر مواد معطر و کاهش تاثیر آن می شود. همچنین به دلیل رشد میکروب ها و قارچ ها مصرف گلاب های قدیمی توصیه نمی شود.
مضرات گلاب

افرادی که دچار اسهال شدید هستند یا زخم گوارشی و نفخ شدید دارند، همچنین کسانی که دچار بواسیر یا هموروئید می باشند بهتر است از گلاب استفاده نکنند.
طبع گلاب

طبیعت گلاب گرم میباشد
کاهش خستگی و تقویت قلب با گلاب

یکی از روش های طبیعی و موثر برای افزایش نشاط و کاهش خستگی بدن گنجاندن عرقیجات گیاهی همچون عرق گلاب خنک به برنامه غذایی است. نوشیدن گلاب خنک در تابستان و حتی ماه های پیش از شروع تابستان به کاهش میزان حرارت بدن و همین طور تقویت بدن و افزایش توان بدن کمک می کند. البته باید توجه داشت که بهتر است برای مصرف روزانه گلاب حتما با یک متخصص طب سنتی مشورت و متناسب با نوع مزاج برای مصرف این عرق گیاهی اقدام کرد.
بهبود پوست های خشک با گلاب

یکی از کاربردهای مهم گلاب بهبود و درمان پوست های خشک و حساس است. ماسک کردن گلاب روی پوست یا جایگزین کردن آن به جای شیرپاک کن توسط افرادی که پوست خشک یا حساس دارند موجب می شود تا به مرور پوست آنها طراوت و نشاط خود را به دست آورد. بهترین روش برای ماسک کردن گلاب روی پوست آن است که پارچه ای نخی و تمیز را به گلاب خالص آغشته کنید و آن را برای ۲۰ دقیقه روی صورت تان بگذارید. این کار بعد از هر بار استحمام تاثیر درمانی بیشتری دارد. ضمن آنکه گلاب به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده ای که دارد به پاکسازی منافذ پوست کمک می کند و مانع از بروز جوش های چرکی، آکنه و دانه های سرسیاه روی پوست می شود.

طریقه مصرف گلاب

به دلیل مصارف متفاوت گلاب (تهیه شیرینی، چای و …) نسبت به دیگر عرقیات، طریقه مصرف خاصی ندارد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آخرین عناوین مطالب